Sociale veiligheid

Op de Klinkenborg werken we met de methode Kwink. Kwink is een methode voor sociaal-emotioneel leren. Burgerschap en mediawijsheid zijn hier ook onderdelen van. We willen binnen de Klinkenborg werken vanuit een basis van vertrouwen. We gaan er vanuit dat elk kind oprecht handelt, maar nog veel te leren heeft. Daarom zijn de medewerkers nabij en begeleiden waar nodig of nemen meer afstand wanneer het kan. We hebben een beperkt aantal duidelijk schoolregels. Zo is er bijvoorbeeld om 8.15u is er pleinwacht. Je mag dan nog lekker buiten blijven spelen. Je mag ook naar binnen en ‘binnen = beginnen’. Ook in de middenruimte wordt er toezicht gehouden. Op ons middenplein wordt gewerkt. Dat betekent dat we ervoor zorgen dat we ons rustig gedragen zodat we anderen niet storen.

Kwink is geschreven vanuit de gedachten dat leerlingen op een basisschool gaandeweg leren hoe zij in elkaar zitten. Hoe hun karakter in elkaar zit, maar ook hoe dat bij hun klasgenoten zit. Ze leren samen te spelen en te werken. Wat ze prettig vinden en wat niet. Hoe ze hun grens aangeven en wanneer ze meebewegen met de ander. Dit gebeurd aan de hand van de vijf gedragscompetenties, zoals deze in de afbeelding, op de blaadjes staan beschreven.

Naast het dagelijks gebruik van Kwink, wordt er aan het begin van het schooljaar intensief gewerkt aan de groepsdynamiek en de veiligheid in de groep tijdens de Gouden Weken. Dit wordt na de Kerstvakantie in januari en februari herhaalt tijdens de Zilveren Weken.

Wanneer er signalen zijn van continuerend pestgedrag, wordt dit onmiddellijk besproken en geanalyseerd met de groepsleerkracht en de intern begeleider. Wanneer nodig, of effecten op interventies uitblijven, wordt de directeur betrokken.