Goed onderwijs op een kleine dorpsschool

Onze school kent uitsluitend duo- en trio-combinatiegroepen. Dat betekent dat er meerdere leerjaren in één groep samenwerken. Dat is een uitdaging, maar biedt ook onnoemelijk veel voordelen. Eén van de belangrijkste voordelen is dat leerlingen van elkaar leren. Zo worden zij bijvoorbeeld gestimuleerd doordat ze zien dat andere leerlingen al iets kunnen wat zij zelf nog niet beheersen. Bovendien leren ze ook elkaar te helpen, want het is soms veel fijner als een klasgenoot je iets uitlegt dan wanneer de juf of meester dat doet. De leerling die de ander iets uitlegt, leert weer doordat hij of zij onder woorden moet brengen wat er nu precies bedoeld wordt of gedaan moet worden.

Leerkrachten op onze school maken gebruik van dat gegeven en laten de kinderen veel met elkaar samenwerken. Daarnaast integreren de leerkrachten, daar waar dat kan, de verschillende niveaus op de instructiemomenten. Het principe van bijvoorbeeld optellen en aftrekken is immers hetzelfde, of je dat nou tot het tiental moet doen, over het tiental heen of over het honderdtal heen doet. Hetzelfde geldt voor spellingsregels, die blijven hetzelfde, alleen is de verwerking ervan in toenemende mate complex naarmate de leerling ouder wordt en meer kan.

Door op deze wijze te werken heeft de leerkracht tijd om aandacht te geven aan leerlingen die dat meer nodig hebben.

De vakken als wereldoriëntatie en burgerschap geven we niet meer los van elkaar. We geven les aan de hand van een thema. Er zijn vijf thema’s per jaar. Voorbeelden uit de afgelopen jaren zijn ‘Klinkenborgh en de tijd van de jonkvrouwen en ridders’, ‘bij mij thuis’, ‘wij vieren samen feest’, ‘op reis door de ruimte’ en ‘kunst = klasse’.

Binnen de thema’s komen geschiedkundige, geografische en natuurkundige onderdelen aan de orde. Niet alleen dat, ook sociale en maatschappelijke aspecten worden behandeld. De kunst- en cultuurvakken zijn de lijm binnen de thema’s en bieden de leerlingen de kans op een creatieve manier te verbeelden wat ze hebben geleerd.